recent
أخبار ساخنة

مفهوم الذكاء الاصطناعي وبعض التطبيقات عليه - فنتك

الصفحة الرئيسية

ما هو مفهوم الذكاء الاصطناعي "AI"؟

مفهوم الذكاء الاصطناعي وبعض التطبيقات عليه
مفهوم الذكاء الاصطناعي وبعض التطبيقات عليه
يرمز إلي الذكاء الاصطناعي باللغة الإنجليزية "Artificial Intelligence" وأختصارا بالـ "AI"، ويمكن تعريفه علي إنه أنظمة أو أجهزة تحاكي الذكاء البشري لأداء المهام والتي يمكنها أن تحسن من نفسها استنادًا إلى المعلومات التي تجمعها، ومن ثم القدرة على التفكير الفائق وتحليل البيانات أكثر من تعلقه بشكل معين أو وظيفة معينة.
ومن أهم أشكال تطبيقات الذكاء الاصطناعي نجد أستخدام روبوتات المحادثة لفهم مشكلات العملاء بشكل أسرع وتقديم إجابات أكثر كفاءة القائمون على الذكاء الاصطناعي، كما يستخدمونه لتحليل المعلومات الهامة من مجموعة كبيرة من البيانات النصية لتحسين الجدولة يمكن لمحركات التوصية تقديم توصيات مؤتمتة للبرامج التلفزيونية استنادًا إلى عادات المشاهدة للمستخدمين.

تطبيقات الذكاء الاصطناعي تطبيق "Chat GPT"

تطبيق ChatGPT هو برنامج دردشة أطلقته شركة OpenAI في نوفمبر 2022، وهو برنامج عملاق مبني على نماذج عديدة من اللغات الكبيرة، ويتم ضبطه بتقنيات التعلم بالإشراف والتقوية.
تم إطلاق ChatGPT كنموذج أولي وسرعان ما جذب الانتباه إلى ردودها المفصلة وإجاباتها المفصلة في العديد من مجالات المعرفة.

خطوات إنشاء حساب علي Chat GPT بشكل سهل

1- هتنزل VPN علشان يظهر كأنك فاتح من دولة تانية على سبيل المثال أمريكا، ومن أشهر التطبيقات Secure VPN لإنه سهل ومجاني ومتاح على Google Play من هنا.
2- هتحتاج تشتري رقم موبايل أمريكي علشان يوصلك عليه كود التفعيل، ويمكنك شراء رقم من موقع SMS pool بأقل من دولار، بعد ما تفتح الموقع هتعمل الخطوات دي
- تختار Deposit وتضيف 1 دولار في الـ Amount ودي أقل قيمة ممكن تضيفها وبعدها تختار وسيلة الدفع.
- تاني خطوة هتختار order وهتحدد الدولة أمريكا والـ service تختار openai وتحدد في الكمية 1.
3- من جوجل هتدخل على موقع OpenAI وتختار Try chatGPT وتعمل sign up بشكل عادي تمامًا بأي أكونت Gmail ولما يطلب منك الرقم هتختار الرقم اللي اشتريته من SMS pool وبعدها هيجيلك الكود داخل موقع SMS pool.

تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البرمجة "AI Query"

تطبيق هام وهو في مرحلة الـ Beta Version، وهو شبيه بالـ Chat GPT ويطلق عليه أسم الـ AI Query وسوف يكون إضافة كبيرة لكل من يعمل في مجال البرجمة.
بشكل مختصر كل ما تحتاج إليه هو إنك تدخل الـ Tables بتاعتك بالـ Columns الخاصة بيها، وبعدين تسأله سؤال Plain English وهو هيحول كل دا لـ SQL Query.
google-playkhamsatmostaqltradent